Projekt badawczy ,,Książka-mój przyjaciel"

Przez ostatnie trzy tygodnie rozmawialiśmy w naszej grupie o książkach. Zanim zaczęliśmy wspólne zabawy sprawdziliśmy, co już o książkach wiemy, tworząc na plakacie ,,Siatkę wiedzy”. Ustaliliśmy również, czego chcielibyśmy się o książkach dowiedzieć. Pytania były przeróżne… W  sali powstał kacik naszych ulubionych książek. Znalazły się w nim między innymi książki przyniesione przez nas z domu. Wykonaliśmy także rysunki, na których kredkami przedstawiliśmy nasze doświadczenia z książkami. Rozmawiając o zasadach korzystania z książek, przygotowaliśmy ,,Grupowy kodeks czytelnika”. Każdy z nas podpisał się pod nim odbijając swój palec zamoczony w farbie.  Kodeks umieściliśmy w kąciku czytelniczym. Ustaliliśmy również, że czasami książki potrzebują wizyty u lekarza i z ogromną chęcią zamieniliśmy się w ,,książkowych doktorów”. Każda książka z naszego kącika, która potrzebowała pomocy została naprawiona. Poznaliśmy różnorodne książki.  Okazało się, że są książki tylko obrazkowe albo tylko z literkami. Są książki, które pachną i które wydają dźwięki.  Są książki, które służą do nauki czytania i takie, które nazywa się atlasami. Są książki, które pod okienkami kryją różnorodne ciekawostki i książki sensoryczne. Mogliśmy obejrzeć je wszystkie! Przyjrzeliśmy im się z bliska i w czasie zabawy badawczej mierzyliśmy, ważyliśmy i oglądaliśmy książki przez lupy. Jednego dnia nasza sala zamieniła się w księgarnię, a my w kupujących i sprzedających w niej książki. Obejrzeliśmy również film edukacyjny ,,Jak powstaje ksiażka?” . Korzystając z interaktywnego ekranu wytężaliśmy nasz wzrok w poszukiwaniu różnic na obrazkach z książkami. Wybraliśmy się do biblioteki, aby spotkać się z ekspertem od książek i dowiedzieć się, jak można zostać jej czytelnikiem. Każdego dnia projektu tworzyliśmy jedną stronę książek o nas samych, które możemy podziwiać teraz w szatni przedszkolnej. Do biblioteki wysłaliśmy również zwierzątka. W zabawie z wykorzystaniem maty do kodowania, za pomocą kolorowych kubeczków, kodowaliśmy dla nich drogę do biblioteki. Potrafimy również czytać! Wspólnymi siłami przeczytaliśmy historyjkę o czteroletniej Oli. W czasie trwania projektu ,,Książka- mój przyjaciel” odwiedzili nas rodzice: Eli, Kalinki i Stasia, aby poczytać nam  książeczki. Bardzo dziękujemy!
W ostatni piątek zakończyliśmy nasz projekt. Były dyplomy i drobne upominki w postaci zakładek do książki.  O książkach wiemy już naprawdę dużo!!!