PROJEKT BADAWCZY "MÓJ PRZYJACIEL MIŚ" - podsumowanie działań

W poniedziałek 14 listopada rozpoczęliśmy realizację naszego pierwszego projektu badawczego. Przez 2 tygodnie zdobywaliśmy nowe i ciekawe informacje o misiach i niedźwiedziach. Wszyscy bardzo chętnie uczestniczyliśmy w podejmowanych działaniach, gdyż tematem była nasza ulubiona zabawka – miś. Miś, to nie tylko pluszowa przytulanka, to „ktoś” bardzo bliski i często niezastąpiony. Misie towarzyszą nam zarówno w chwilach radości, jak i smutku. Są powiernikami tajemnic, ocierają łzy, pomagają zasypiać… 

Na samym początku zastanawialiśmy się z czym kojarzy się nam „miś”. Nasze wszystkie pomysły, pani spisała na dużym plakacie, który zawisł w naszej sali. W sali stworzyliśmy „Misiowy kącik”, w którym gromadziliśmy przedmioty związane z misiem pluszowym oraz tym prawdziwym – żyjącym w naturze – niedźwiedziem (np. książki, albumy, fotografie, opowiadania, maskotki, zabawki, itp.).  Korzystaliśmy z niego bardzo często, oglądając książeczki, słuchając czytanych misiowych opowieści, bawiąc się pluszowymi misiami. Szukaliśmy również odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące misiów/niedźwiedzi.  

W ramach projektu zdobywaliśmy wiedzę na temat misiów, niedźwiedzi. Wiemy, czym się różnią i gdzie można je spotkać. Film edukacyjny „Miś czy niedźwiedź” pomógł nam poznać różnice pomiędzy misiem, a niedźwiedziem. Wiemy, że miś to przytulanka/zabawka, a niedźwiedź to zwierzę. Słuchaliśmy ciekawostek o niedźwiedziu brunatnym, polarnym, pandzie… Wiemy, jak niedźwiedzie przygotowują się do zimy. Potrafimy odróżnić je na ilustracjach, dowiedzieliśmy się również o zagrożeniach wynikających ze spotkania z niedźwiedziem.  

Misie stały się inspiracją w bardzo wielu naszych działaniach. Poznaliśmy dużo zabaw, piosenek i wierszy o misiach, m.in. piosenki/zabawy muzyczne „Ja jestem niedźwiadek”, „Jadą, jadą misie”, przy których świetnie się bawiliśmy. Nie mogło zabraknąć również zabaw w kole „Stary niedźwiedź”. Wykonaliśmy samodzielnie brązową farbę, którą wykorzystaliśmy do zabawy sensorycznej – malowanie paluszkami futerka misia było świetną zabawą. Wzięliśmy udział w zabawie matematycznej ”Kolorowe misie” z wykorzystaniem maty do kodowania – klasyfikowaliśmy misie według dwóch cech: wielkości i koloru (szukaliśmy na macie odpowiedniego domku dla każdego misia). Zabawa matematyczna „Spacer z misiem” – była również świetną zabawą na utrwalenie pojęć: idź do przodu, cofnij się, posadź misia przed sobą/ za sobą, posadź misia na krześle/ schowaj misia pod krzesłem. Chusta animacyjna była niezastąpiona jako trampoliną dla naszych pluszaków. 

Wszystkim wiele radości sprawiło wykonanie swojego balonowego misia, a także „Rysowany wierszyk” – nauczyliśmy się, w jaki sposób narysować misia. 

Dzięki zaangażowaniu rodziców udało nam się również stworzyć galerię „Dziecko i miś”zdjęcia z misiem w różnych sytuacjach, np. na spacerze, w kuchni, podczas zabawy, itp. 

Dzień Pluszowego Misia był wspaniałym podsumowaniem projektu, utrwaleniem zdobytych wiadomości o misiach i niedźwiedziach.  Tego dnia braliśmy udział w wielu muzycznych misiowych zabawach, misiowym quizie… 

Na zakończenie projektu każdy otrzymał drobne upominki: medal, balonowy miś, breloczek z misiem. 

To były wyjątkowe dwa tygodnie, pełne misiowych działań.  

Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w ich realizacji 🙂